Szczególnie narażone są przednie koła,które utrzymują pojazd i w dodatku muszą skręcać.
Rozwiązaniem może być uchylenie kół pod pewnym niewielkim kątem co poprawi zachowanie się w zakrętach i większą wytrzymałość.
Zawieszenie – trzy elementy składowe:
Camber - kąt pochylenia koła względem podłoża
Camber to kąt pomiędzy płaszczyzną koła a podłożem. Najbardziej optymalne są ujemne ustawienia kąta nachylenia.
Kąt nachylenia kół dodatni
Zalety:
- Łatwiej wyczuwalna granica przyczepności
- Przy poślizgu łatwiej odzyskać przyczepność
Wady:
- Mniejsza przyczepność w zakręcie (niższa bezpieczna prędkość)
- Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia w strefie zewnętrznej
Zalety:
- Lepsza reakcja na ruch kierownicą
- Wyższa przyczepność w zakręcie (wyższa bezpieczna prędkość)
Wady:
- Granica przyczepności mniej wyczuwalna
- Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia w strefie wewnętrznej
- Poprawę kontroli przyczepności w zakręcie (wyczucie granicy pomiędzy przyczepnością a poślizgiem)
- Zwiększenie maksymalnej prędkości z jaką można zakręt przejechać
lub poprostu wykorzystajcie bardziej wytrzymałe (cięższe) kóła.
Koła przednie mogą być mniejsze od tylnich,przy czym musimy pamiętać,że:
małe koło = wytrzymałosć+przyspieszenie lecz mała prędkość maksymalna.
Tylna oś możnaby zaopatrzyć w nieco większe koła ze względu na mniejsze przeciążenia z tyłu.
Reasumując możemy poprzez duże koła mieć większy V-max. bez więksszego problemu centrowania koła.
Chodzi o kompromis między wytrzrymałością a prędkością - to jest klucz do sukcesu !
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz