piątek, 27 kwietnia 2012

Jakich kół użyć ?

Pewnie myślicie koła rowerowe będą szybkie i nadadzą się do mydelniczki.Otóż nic bardziej mylnego.Może i będą szybkie ale jeśli spróbujecie wejść w zakręt to złożą się jak scyzoryk na pół ;D.
Szczególnie narażone są przednie koła,które utrzymują pojazd i w dodatku muszą skręcać.

Rozwiązaniem może być uchylenie kół pod pewnym niewielkim kątem co poprawi zachowanie się w zakrętach i większą wytrzymałość.

Zawieszenie – trzy elementy składowe:
Camber - kąt pochylenia koła względem podłoża
Camber to kąt pomiędzy płaszczyzną koła a podłożem. Najbardziej optymalne są ujemne ustawienia kąta nachylenia.





Kąt nachylenia kół dodatni
Zalety:
  • Łatwiej wyczuwalna granica przyczepności
  • Przy poślizgu łatwiej odzyskać przyczepność


Wady:
  • Mniejsza przyczepność w zakręcie (niższa bezpieczna prędkość)
  • Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia w strefie zewnętrznej
Kąt nachylenia kół ujemny
Zalety:
  • Lepsza reakcja na ruch kierownicą
  • Wyższa przyczepność w zakręcie (wyższa bezpieczna prędkość)


Wady:
  • Granica przyczepności mniej wyczuwalna
  • Zbyt duże wartości powodują przyspieszone zużycie ogumienia w strefie wewnętrznej
Co możesz uzyskać poprzez właściwą regulację?

  • Poprawę kontroli przyczepności w zakręcie (wyczucie granicy pomiędzy przyczepnością a poślizgiem)
  • Zwiększenie maksymalnej prędkości z jaką można zakręt przejechać


lub poprostu wykorzystajcie bardziej wytrzymałe (cięższe) kóła.

Koła przednie mogą być mniejsze od tylnich,przy czym musimy pamiętać,że:
małe koło = wytrzymałosć+przyspieszenie lecz mała prędkość maksymalna.

Tylna oś możnaby zaopatrzyć w nieco większe koła ze względu na mniejsze przeciążenia z tyłu.
Reasumując możemy poprzez duże koła mieć większy V-max. bez więksszego problemu centrowania koła.

Chodzi o kompromis między wytrzrymałością a prędkością - to jest klucz do sukcesu !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz